Wednesday, December 13, 2006

ting og tang

Jeg fikk mail av Annelies idag med følgende spørsmål: Fornøyd med dette halvåret i Oxford? Hva er det viktigste du har lært om 1. deg selv, 2. Jesus, 3. Bibelen ? - og tenkte når jeg svarte at dette er i grunn en god oppsummering av ting og tang :)

1: Jeg er a sinner. (New revelations about that for every revelation of God's holiness.) Jeg er elsket som en datter. Jeg har gaver lagt ned i meg som jeg må bruke der Gud leder meg. Jeg kan høre Guds stemme = Gud har ting Han vil si til andre gjennom meg. Jeg trenger Gud. Jeg vil søke Gud. Jeg vil leve helt og fullt for Han, selv om det koster - jeg vil glede meg i "the pain of love".

2: Jesus er Gud. Gud er også Far. Har opplevd "Faderen" mest det halvåret her, siden det er Han jeg har forholdet meg til minst tidligere. Så det er bra:) Gud er også den Hellige Ånd. Gud er tre personer = Gud er en. Jeg stiller mer spørsmål jo mer jeg lærer. Jeg blir mer ydmyk jo mer jeg lærer. Gud er stor. Gud er mystisk. Gud er hellig = jeg skjønner Gudsfrykt mer nå. Gud er god. Gud har større hjerne enn jeg, dermed opplever jeg mye av Ham som "paradoxes" - men Han er sannhet.

3: Bibelen er Guds Ord. Jeg vil lese mer :) Jeg forstår mer = jeg skjønner hvor mye mer jeg har å lære. Teologi er ikke tørr kunnskap. Det er livsforvandlende. =)

5 Comments:

Blogger David Aasen said...

ja, det hadde vært gøy, har veldig lyst til å dra til de britiske øyer.
du er i Norge nå du?

8:28 AM, December 18, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Jeg er forferdelig lei meg for at jeg ikke fikk møte deg da jeg var i sandefjord (2 dager bom). Skulle så gjerne både gitt deg en god venninneklem og hørt hva du tenker om ting om tang. Ikke glem meg selv om vi ikke får sett hverandre på et par måneder!

5:26 AM, December 21, 2006  
Blogger Ellen Miles said...

glemmer deg ikke annelies, ærrugæren! :)

1:30 AM, January 01, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Oh yeah...!

6:20 AM, January 02, 2007  
Anonymous Anonymous said...

livsforvandlende, indeed. fascinerende språkmiks dette, og et fascinerende og ikke minst inspirerende menneske er du også, flotte du. takk for at du innvier meg i bloggtilværelsen din, jeg blir nok en fast leser. <3

8:13 AM, January 07, 2007  

Post a Comment

<< Home